کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی

فصل اول – بخش پایانی

مسئولیت پذیری معلمان

 

گرایش جدید شماره 4: افزایش حرفه ای گرایی معلمان

هر واکنشی که نسبت به سه گرایش اول داشته باشید، مهم است بدانید که آنها در روند چهارم یعنی افزایش حرفه ای بودن معلمان نقش داشته اند. طبق اکثر تعاریف، یک شغل (مانند پزشکی یا حقوق - یا در این مورد تدریس) زمانی حرفه ای تلقی می شود که اعضای آن مسئولیت شخصی کیفیت کار خود را بر عهده بگیرند، یکدیگر را در قبال کیفیت آن مسئول بدانند، و تشخیص دهند که برای تمرین آن به آموزش خاصی نیاز داشته باشند.

با این تعریف، تدریس قطعا حرفه ای تر از گذشته شده است. افزایش انتظارات دانش آموزان از پیشرفت به این معنی است که معلمان نه تنها مسئولیت موفقیت تحصیلی دانش آموزان خود را افزایش می دهند، بلکه در قبال پیشرفت خود به عنوان معلم نیز مسئولیت دارند.

تبدیل شدن به یک معلم مدرن اکنون به کار تخصصی تری نسبت به گذشته نیاز دارد، همانطور که در افزایش اامات گواهینامه و مجوز در بسیاری از جوامع و مناطق منعکس شده است. افزایش نیازها تا حدی پاسخی به پیچیدگی های ایجاد شده توسط افزایش تنوع دانش آموزان و افزایش استفاده از فناوری در کلاس های درس است.

همچنین با ابتکارات خود مربیان برای مطالعه و بهبود عملکرد خود، حرفه ای بودن بیشتر تشویق شده است. برای مثال، یکی از راه‌های انجام این کار، از طریق اقدام پژوهی است (که گاهی اوقات پژوهش معلم نیز نامیده می‌شود)؛ نوعی تحقیق که توسط معلمان در مورد دانش‌آموزان خود یا تدریس خود انجام می‌شود. مطالعات اقدام پژوهی منجر به تصمیمات مشخصی می شود که تدریس و یادگیری را در زمینه های آموزشی خاص بهبود می بخشد.

مطالعات می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما در اینجا چند مثال کوتاه آورده شده است:

 • تک تک کودکان چگونه خواندن را دقیقاً یاد می گیرند؟ در یک مطالعه اقدام پژوهی، معلم ممکن است پیشرفت خواندن یک کودک را برای مدت طولانی با دقت مشاهده و پیگیری کند. از مشاهدات او می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد اینکه چگونه می‌تواند نه تنها به آن کودک خاص کمک کند تا بهتر بخواند، بلکه به سایر کودکان کلاس خود یا حتی در کلاس‌های همکارانش نیز کمک کند.

• آیا واقعاً مهم است که معلم مطالعات اجتماعی دبیرستان از سؤالات باز بیشتر و نه کمتر استفاده کند؟ به عنوان یک اقدام مطالعه پژوهشی، معلم ممکن است از درس های خود فیلم برداری کند و به طور سیستماتیک پاسخ های دانش آموزان را به سؤالات باز خود در مقایسه با پاسخ های آنها به سؤالات بسته تر (آنهایی که پاسخ های ثابت تر دارند) مقایسه کند. تجزیه و تحلیل ممکن است نشان دهد که چه زمانی و چه مقدار واقعاً مطلوب است که از سؤالات پایان باز استفاده شود.

• آیا یک معلم هنر واقعاً می تواند دانش آموزان را به ریسک های خلاقانه تر با نقاشی های خود ترغیب کند؟ به عنوان یک مطالعه اقدام پژوهی، معلم ممکن است نقاشی‌های دانش‌آموزان را به دقت برای نشانه‌های تازگی و نوآوری بصری بررسی کند، و سپس بررسی کند که در صورت تشویق صریح به تازگی و نوآوری، آیا نشانه‌ها افزایش می‌یابند یا خیر.

مراحل پروژه اقدام پژوهی:

     هدف تحقیق

     چه کسی مطالعه را انجام می دهد؟

     جمع آوری و ثبت اطلاعات

     تجزیه و تحلیل اطلاعات

     گزارش و انتقال اطلاعات

 

نمونه هایی از پروژه اقدام پژوهی:

مثال 1: استفاده دانش آموزان از اینترنت

هدف تحقیق: در انجام تکالیف، دانش آموزان من چقدر در یافتن اطلاعات با کیفیت بالا و مرتبط موفق هستند؟

چه کسی مطالعه را انجام می دهد؟ معلم کلاس (سطح ابتدایی) و معلم متخصص کامپیوتر مدرسه

جمع آوری و ثبت اطلاعات: ارزیابی تکالیف دانش آموزان؛ مشاهده دانش آموزان در حین جستجو در اینترنت؛ مصاحبه با دانش آموزان در مورد تجربیات جستجوی آنها

تجزیه و تحلیل اطلاعات: به دنبال موانع و "نکات جستجو" بیان شده توسط چندین دانش آموز باشید؛ به دنبال نقاط قوت و مشکلات رایج با تحقیقات ذکر شده در تکالیف باشید.

گزارش و انتقال اطلاعات: گزارش مختصری از نتایج برای همکاران بنویسید؛ گزارش شفاهی مختصری در مورد نتایج به کارکنان دیگر بدهید.

مثال 2: کمک معلم به دانش آموزان ESL

هدف تحقیق: آیا من به دانش آموزان ESL خود به طور کامل و مفید به دانشجویان انگلیسی زبان خود پاسخ می دهم و چرا یا چرا نه؟

چه کسی مطالعه را انجام می دهد؟ معلم کلاس درس (سطح ارشد) - خود مطالعه؛ احتمالاً با معلمان دیگر یا با متخصص ESL همکاری می کند.

جمع آوری و ثبت اطلاعات: فیلمبرداری از تعامل با خود در طول بحث های کلاس؛ دفتر خاطرات معلم تجربیات با ESL در مقابل سایر دانش آموزان؛ مصاحبه با دانش آموزان ESL معلم

تجزیه و تحلیل اطلاعات: به دنبال تفاوت در نوع و میزان تعاملات با ESL در مقابل دانش آموزان دیگر باشید؛ به دنبال الگوهایی در تفاوت ها باشید؛ سعی کنید الگوهای تعامل را تغییر دهید و نتیجه را مشاهده کنید.

گزارش و انتقال اطلاعات: خلاصه ای از نتایج را در دفتر خاطرات معلم بنویسید؛ نتایج را با همکاران به اشتراک بگذارید؛ نتایج را با دانش آموزان معلم به اشتراک بگذارید.

اگرچه این نمونه‌ها، مانند بسیاری از مطالعات اقدام پژوهی، شبیه «عمل تدریس به‌ویژه خوب» هستند، اما با تفکر بیشتر از حد معمول برنامه‌ریزی شده‌اند، به‌طور منظم‌تر اجرا و ثبت می‌شوند و با معلمان همکار به طور کامل و آشکارتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. به این ترتیب، آنها مزایای ویژه ای را برای معلمان به عنوان حرفه ای به ارمغان می آورند، اگرچه زمان و تلاش ویژه ای را نیز صرف می کنند. در حال حاضر، نکته مهم این است که استفاده از اقدام پژوهی به طور همزمان نشان دهنده افزایش حرفه ای بودن معلمان است، اما در عین حال استانداردهای بالاتری را برای معلمان هنگام تدریس ایجاد می کند.

چگونه روانشناسی آموزشی می تواند کمک کند

پس با همه چیزهایی که در نظر گرفته می شود، زمان برای معلمان تغییر کرده است. اما معلمی همچنان یک حرفه جذاب، رضایت بخش و ارزشمند است. روندهای اخیر به سادگی به این معناست که شما باید متفاوت از گذشته و شاید متفاوت از معلمان مدرسه خود در یک نسل قبل برای تدریس آماده شوید. خوشبختانه راه هایی برای این کار وجود دارد.

بسیاری از برنامه های جاری در آموزش معلمان، تعادلی از تجربیات را با نیازهای فعلی و نوظهور معلمان فراهم می کنند. برای مثال، آنها زمان بیشتری را برای تدریس عملی در مدارس ارائه می دهند، و مربیان آموزش معلمان اغلب تلاش های عمدی را برای پیوند مفاهیم و ایده های آموزش و روانشناسی به بهترین شیوه های آموزشی جاری انجام می دهند. این و دیگر ویژگی‌های آموزش معلمان معاصر، تبدیل شدن به معلمی را برای شما آسان‌تر می‌کند که نه تنها می‌خواهید، بلکه باید باشید.

روانشناسی تربیتی و ارتباط آن با آموزش و یادگیری - می تواند یکی از پشتیبانی های شما در شروع کار باشد. روانشناسی تربیتی وضعیت فعلی تدریس و همچنین نیازهای معلم منحصر به فرد آینده را در نظر می گیرد. این متن به شدت از مفاهیم، ​​تحقیقات و نظریه های بنیادی روانشناسی تربیتی شناختی استفاده می کند. اما این‌ها حول مشکلات، چالش‌ها و رضایت‌هایی که معلمان روزانه و به‌ویژه معلمان تازه وارد با آن‌ها مواجه می‌شوند، انتخاب و چارچوب بندی می‌شوند.

موضوعات متناسب با دو عامل انتخاب و بر آن تاکید شده است: (1) اهمیت آنها همانطور که توسط معلمان و سایر کارشناسان آموزشی گزارش شده است، و (2) توانایی روان‌شناسی تربیتی برای اظهار نظر مفید درباره مشکلات، چالش‌ها و رضایت‌های خاص. چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد تدریس وجود دارد و بسیاری از آنها از روانشناسی تربیتی شناختی ناشی می شود. به عنوان یک شغل، اکنون تدریس ویژگی های متمایزی دارد که یک نسل قبل نداشت. ویژگی های جدید آن را از برخی جهات هیجان انگیزتر و همچنین چالش برانگیزتر از گذشته می کند.

این تغییرات نیازمند یادگیری مهارت‌های آموزشی است که در زمان‌های گذشته اهمیت کمتری داشتند. اما مهارت های جدید کاملاً قابل یادگیری هستند. روانشناسی تربیتی شناختی، و این متن، شما را در شروع این کار همراهی می کند. تدریس در قرن بیست و یکم تعدادی از رضایت‌مندی‌ها را ارائه می‌دهد - شاهد و کمک در رشد جوانان، یادگیری مادام‌العمر، چالش و هیجان طراحی آموزش مؤثر.

این چهار روند بر نحوه تجربه این رضایت‌ها توسط معلمان کلاس تأثیر گذاشته است: (1) افزایش تنوع دانش‌آموزان، (2) گسترش فناوری آموزشی در مدارس و کلاس‌ها، (3) افزایش انتظارات برای پاسخگویی در آموزش، و (4) توسعه حرفه ای گری افزایش یافته در بین معلمان. هر گرایش فرصت‌های جدیدی را به دانش‌آموزان و معلمان ارائه می‌کند، اما مسائل جدیدی را نیز برای معلمان مطرح می‌کند. روانشناسی تربیتی و این متن درسی می تواند به معلمان در استفاده سازنده از گرایش های جدید و همچنین مقابله با معضلات همراه آنها کمک کند.

اطلاعات، توصیه ها و دیدگاه های مفید را به طور خاص در سه حوزه تدریس ارائه می دهد: (1) دانش آموزان به عنوان یادگیرنده، (2) آموزش و ارزیابی، و (3) آگاهی روانی و اجتماعی معلمان.

مجله اینترنتی روان تنظیم در مسیر شعبه آموزش یونسکو که مخفف «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد» است فعالیت های علمی را در جهت رشد و پرورش همگان پیگیری می کند. اطلاعات و اخبار گسترده ای در مورد گوناگونی در آموزش و پرورش از منظر بین المللی موجود است. به نظر می‌رسد چالش‌های آموزش کلاس‌های درس متنوع به سازمان ملل متحده محدود نمی‌شود، اگرچه همانطور که آیتم‌های جدید نشان می‌دهد، چالش‌ها در کشورهای مختلف اشکال متفاوتی دارند. ما معتقد هستیم که آموزش و پرورش علمی و شناختی توان آن را دارد که در مسیر رشد و تعالی بشریت گام های بلندی بردارد.

 

مدیر مسئول: محمود دلیر عبدی نیا - روانشناس تربیتی با دیدگاه شناختی

 

استفاده از مطالب ارائه شده در این پایگاه، صرفا با ذکر منبع آزاد می باشد.

 


مجله اینترنتی یادگیری و آموزش (روان تنظیم)

کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل اول – بخش دوم

کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی

مسئولیت پذیری معلمان - کتاب درسی روانشناسی تربیتی شناختی - فصل اول – بخش پایانی

معلمان ,دانش ,معلم ,آموزان ,آموزش ,تدریس ,دانش آموزان ,روانشناسی تربیتی ,اقدام پژوهی ,برای معلمان ,تربیتی شناختی ,روانشناسی تربیتی شناختی ,پروژه اقدام پژوهی ,مطالعه اقدام پژوهی، ,مسئولیت پذیری معلمان
مشخصات
آخرین جستجو ها